Szkoły integracyjne czy specjalne?

 Czy szkoły integracyjne  to dobre rozwiązanie? Wielu szkoleniowców zastanawia się nad tym trudnym tematem.

Co daje nam szkoła integracyjna.  Kontakt z drugim człowiekiem, człowiekiem w pełni sprawnym. Te szkoły powinny uczyć życia w normalnym środowisku. Dzięki nim młodzież niepełnosprawna  powinna mieć okazję nauczyć się, że osoba w pełni sprawna też ma problemy, nie jest w stu procentach doskonała i że w niektórych sytuacjach szkolnych dziecko niepełnosprawne  może lepiej radzić sobie od pełnosprawnego. W taki sposób jesteśmy skonstruowani. Będąc wybrakowani z jednej strony, z drugiej jesteśmy podwójnie udoskonaleni. Tak jest  w przypadku osób niewidomych. Mają one doskonały słuch.

Jakie są negatywne skutki szkół integracyjnych?  W jakich sytuacjach szkoły specjalne  są lepsze od szkół integracyjnych?  Wtedy gdy dziecko nie potrafi odnaleźć się wśród rówieśników pełnosprawnych. Ma problemy z zaaklimatyzowaniem się w klasie. Stoi zawsze na uboczu. Nie ma kolegów ani koleżanek. W takich sytuacjach trzeba zabrać dziecko  do szkoły specjalnej. Może tam, we własnym gronie, odnajdzie przyjaciół. Nie należy niczego robić na siłę. Jeżeli dziecko  nie chce chodzić do szkoły integracyjnej,  nie należy go do tego zmuszać.

Szkoły integracyjne  są ważne. Dają możliwość dzieciom niepełnosprawnym, przebywania w gronie pełnosprawnych rówieśników. To powinno uczyć ich poczucia własnej wartości i wzbudzić w nich przekonanie, że nikt nie jest doskonały. Wszyscy mamy jakieś problemy, ci niepełnosprawni  i ci pełnosprawni. Jeśli dziecko  potrafi odnaleźć się w gronie rówieśników pełnosprawnych, powinno chodzić do szkoły integracyjnej.   

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>