Z pamiętnika studenta – sztuka jednego aktu

Sala egzaminacyjna. Przy stole egzaminacyjnym siedzą elegancko ubrani czterej starsi panowie. Z drugiej strony stołu siedzi młody chłopak. Również jest elegancko ubrany. Stół przykryty jest zielonym obrusem, na którym leży indeks studenta. Jeden z panów bierze indeks do ręki. To profesor Kowalski. On jest wykładowcą egzaminowanego studenta.

 

Profesor Kowalski: Na lekcji ma pan taką sytuację: „Zwraca pan uwagę uczniowi, że źle się zachowuje. Ten wstaje i mówi: „Uważa pan, że to nasza wina? My uczymy się od dorosłych. To obowiązek dorosłych, nauczyć młodzież jak powinna odnosić się do ludzi.” Co pan zrobi?”

Student:  Odpowiem: „Bardzo dobrze, że masz własne zdanie i umiesz je wyrażać kulturalnie. To rzadkość w dzisiejszych czasach. To znaczy, że umiesz myśleć. To też rzadkość w dzisiejszych czasach. Ale na dyskusje  i uwagi jest czas na godzinie wychowawczej. Teraz mamy lekcję historii. Porozmawiamy na godzinie wychowawczej.” Teraz zacznę lekcję przypominając poprzedni temat: „Kto mi powie o czym była ostatnia lekcja.”

Egzaminator siedzący w środku:  Bardzo dobrze. Świetnie pan sobie poradził.

Egzaminator z prawej strony:  Ktoś omówi temat i co dalej?

Student:   Dalej bym powiedział tak: „ Jaś miał tak dużo do powiedzenia. Proszę możesz się wykazać. Oceń postawę powstańców.”

Egzaminator z prawej strony:  Dobrze. Właśnie, pytamy o ocenę a nie wiedzę.

Student:  Zapytałbym go też o jakieś wydarzenie, żeby omówił.

Egzaminator z lewej strony:  Nie, źle! Nie wolno w takiej sytuacji pytać ucznia o to co umie. Można jedynie zapytać o to co myśli. Jeśli zapytamy o to, co umie, odbierze to jako karę za to, że podjął dyskusję z nauczycielem. W ten sposób go tłamsimy. Będzie się bał wydawać opinie i wyrażać swoje zdanie. Młodzież powinna umieć dyskutować i wyrażać swoje zdanie. Ta umiejętność zmniejsza agresję. Siły fizycznej najczęściej używa ten uczeń, który nie potrafi wyrazić swojego gniewu słowami. Młody człowiek, który umie bronić swojego zdania dyskutując, nie będzie agresywny  i nadpobudliwy.  Taki człowiek nie będzie brał narkotyków i pił alkoholu, bo będzie potrafił odmówić kolegom. Będzie umiał powiedzieć „NIE” dziękuję. Rozumie pan?

Student:  Tak. 

Egzaminator siedzący w środku:  Dobrze, dziękujemy. Zdał pan. Ocena dobra.

Student:  Dziękuję bardzo! Do widzenia.

Egzaminator z lewej strony:  Do widzenia. Niech pan zawoła następną osobę.

Student  wychodzi.   

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>