Niepełnosprawny intelektualnie urósł

Od czasów studiów pracuję z osobami niepełnosprawnymi. Dziś opowiem Ci jak wygląda moja praca. Specjalizuję się głównie w pracy z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie. To wyjątkowa grupa ludzi. Z powodu swoich ograniczeń często nie mogą powiedzieć wprost co czują i co ich boli. To my, opiekunowie i nauczyciele, musimy po ich zachowaniu domyślić się, co chcą nam przekazać. Dlatego bardzo często traktowani są jak małe dzieci, które trzeba na każdym kroku kontrolować. Decyduje się za nich ile i co będą jeść, pić, gdzie pójdą i co będą robić. Ich rozwój biologiczny i fizyczny jest taki sam jak u zdrowego człowieka. Tylko ich rozwój intelektualny jest zatrzymany na etapie dziecka. To znaczy, że dziecko fizycznie i seksualnie staje się kobietą i mężczyzną. Ze względu na swoją niepełnosprawność nie rozumie zmian jakie w nim zachodzą. To my, rodzice i opiekunowie, mamy obowiązek pomóc mu przejść przez okres dojrzewania. Ten czas prędzej czy później nadejdzie. Zawsze nadchodzi, dlatego trzeba dziecko do niego systematycznie przygotowywać. Musi wiedzieć, że rosnąc starzeje się. Kiedy dziewczynce rosną piersi i zaczyna się pierwsza miesiączka, przestaje być dziewczynką. Staje się kobietą. W sercu każdego rodzica budzi się obawa, że jeżeli powie dorastającemu niepełnosprawnemu, że biologicznie dojrzewa tak samo jak każdy człowiek, to zaraz będzie chciał ślubu, dzieci i prawdziwego dorosłego życia. Dla rodzica zawsze będzie dzieckiem, którym trzeba całe życie się zajmować. Skutkiem tego jest nadopiekuńczość i wyręczanie syna lub córki we wszystkim. Nieświadomie wyrządzają im krzywdę, ograniczając rozwój a nawet pogłębiając niepełnosprawność, która może skutkować agresją. Niepełnosprawny  nie wie co się z nim dzieje lub chce zademonstrować, że nie jest już mały. Taka osoba mając lat 15 nie potrafi samodzielnie skorzystać z toalety, czy zawiązać sobie butów. Jak sobie z tym radzić? Musimy uświadomić dziecku, że rozwija się biologicznie a jednocześnie zapanować nad chęcią normalnego życia.  

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>